Mindfulness & Compassietrainingen

Mindfulness ‘Leven met volle aandacht’.

De meeste mensen leven constant in hun hoofd, een hoofd vol gedachten. Echter deze gedachten  gaan vaak over het verleden ‘he had ik dit nou maar gezegd’ of juist de toekomst ‘als ik straks thuis ben, moet ik even snel iets eten, want ik wil zo nog sporten en ohja niet vergeten de oppas te regelen voor morgenavond’. Echter door al deze gedachten missen we juist vaak het huidige moment, het heden, de ervaring van de situatie waar we ons NU in begeven.

 

Wat brengt dat NU ons dan eigenlijk?

Uit het voorbeeld hierboven, zou de Mindfull ervaring onderweg naar huis er zo uit kunnen zien: Je bent je bewust van de route die je naar huis rijdt, het veranderende landschap, het gebrom van de motor, je voelt de warmte van de kachel langs je gezicht of armen stromen. Je ervaart bewuster de hobbels in de weg, of wellicht de klanken van de radio. Kortom je zit met volle aandacht in de beleving van de autorit naar huis, volledig in het nu en dat is mindfulness.

Vanuit deze houding is er van binnen een voelbare stilte van puur aanwezig zijn, wat niet is vertroebeld door gedachten. Ikzelf ervaar dit als een gevoel van rust en verbondenheid met mezelf en alles om me heen. In deze tijd met veel snelheid en prikkels en vaak (hoge) verwachtingen van onszelf, onze omgeving en ons eigen kunnen is een gevoel van rust en verbondenheid.

 

Waarom mindfulness in de haptotherapiepraktijk?

Voor mij zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door mindfulness consistenter te beoefen, heeft dit mij nog veel meer verdieping gebracht in de bewustwording en erkenning van mijn eigen gevoelsbeleving.  Het bewuster richten van je aandacht (los van oordelen en verwachtingen) maakt het mogelijk om nog helderder te kunnen waarnemen wat er zoal gevoeld mag worden. Het creeert een open, nieuwsgierige blik in het ervaren van datgene wat er toch al is!

 

Voordelen van de toepassing van Mindfulness in je leven:

-        Stress verlagend

-        Maakt productiever

-        Grotere focus en dus tijdbesparend

-        Meer bewust genieten doordoor grotere geluksbeleving

-        Leert je om in elke situatie de ‘silver lining’ te blijven zien

-        Leert je de kleine dingen te zien en waarderen

-        Geeft een open en milde blik naar oude, soms hardnekkiger patronen

-        Minder interne strijd

 

Mocht je interesse hebben hebben in een 8-weekse mindfulness training, meldt je dan aan middels het contactformulier op deze site.

 

!!! De data voor 2022 volgen binnenkort. Houd de website in de gaten!!!!

 

Praktisch

 

Zorg voor makkelijk zittende kleding!

De training bestaat uit 8 sessies (à 2 tot 2,5 uur per keer). Investering €350,- incl werkboek en meditaties. Het zijn geen gesprekstherapieën, maar is gericht op het aandachts-trainen van het brein, bewustwording en de ademhaling. Er wordt je uitgelegd hoe aangeleerd gedrag en gedachtenpatronen die in de weg zitten, te herkennen, en bespreken we hoe je daar op een andere manier naar kan kijken. Mindfulness helpt je je gedachten los te laten.  Laat je niet meer leiden door wat je “moet” en laat je oordelen los. Je leert te leven in het nu en te genieten van wat er nu is.

Sessie 1: De automatische piloot

Sessie 2: Omgaan met hindernissen

Sessie 3: Bewust zijn van de ademhaling

Sessie 4: Aanwezig blijven en bewust van negatieve gedachten

Sessie 5: Toestaan en accepteren

Sessie 6: Gedachten zijn geen feiten: Ook al voelt een gedacht heel waar, het is niet altijd de waarheid.

Sessie 7: Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?

Sessie 8: Gebruiken wat geleerd is.